Boekweit
zoom_out_map
chevron_left chevron_right

Boekweit

Bevat veel natuurlijke vezels en vitamines van de B-groep en is een rijke bron van foliumzuur en thiamine.

€ 2,59 (incl. btw) € 2,38 (excl. BTW)
Incl. BTW
Omschrijving

Beschrijving Boekweit:

De vruchtjes van de plant boekweit lijken op graankorrels en worden ook op die manier verwerkt in voedingsmiddelen. De korrels zijn de zaadjes van de kruidachtige plant en zijn driehoekig van vorm, licht van kleur en hebben een bruin dopje. Het voordeel van het introduceren van boekweit grutten in het dagelijks dieet is de eenvoudig manier van koken en boekweit geeft je een lang verzadigd gevoel. 
Boekweit is een prima aanvulling die gezonde voedingsstoffen levert. Het bevat veel natuurlijke vezels en vitamines van de B-groep en is een rijke bron van foliumzuur en thiamine. Daarnaast is er een schat aan natuurlijke mineralen calcium, fosfor, ijzer, zink en anderen. Mangaan en fosfor zijn essentieel voor het menselijk lichaam, omdat het de dragers de juiste energiemetabolisme vormen en zink en koper het immuunsysteem versterken. Bovendien heeft thiamine een gunstig effect op het hart, en foliumzuur helpt bij de juiste bloed productie. Omdat boekweit geen graan is bevat het geen gluten en is dus geschikt voor coeliakiepatiënten. 

Gebruik van ongebrande boekweit

Ongeroosterde boekweit duurt iets langer om te koken dan geroosterde boekweit. Het is het beste om het te koken in een verhouding van 1: 2
(een glas pap op twee glazen water). Strooi de boekweit in koud water, breng aan de kook en kook, afgedekt, tot de korrels al het water hebben opgenomen. In plaats van water kun je melk, bouillon of afkooksel van champignons gebruiken. We kunnen ook witte boekweit bereiden zonder te koken. Giet hiervoor lauw water, met citroensap in een pan en laat het een nacht afgedekt staan. Spoel de boekweit 's morgens in een zeef.
Dit proces moet worden herhaald totdat de boekweit niet meer schuimt. Na het uitlekken is het geschikt voor onmiddellijke consumptie.

Wat te doen met ongeroosterde boekweit?

Vanwege zijn delicate smaak kan ongeroosterde boekweit worden toegevoegd aan zowel droge als zoete gerechten. Het past goed bij verschillende soorten groenten, dus het kan een perfecte aanvulling zijn op een vegetarisch dieet. Je kunt het ook voor vlees gebruiken als alternatief voor rijst, aardappelen of pasta. Witte boekweit kan ook de basis zijn voor het maken van een gezond dessert. Het smaakt heerlijk bij melk, yoghurt en vers of gedroogd fruit. Het is ook een goed idee voor een voedzaam en waardevol ontbijt.

Opmerking: producten die gluten bevatten, worden ook bij de fabrikant verpakt.

Beschrijving ongebrande boekweitgrutten

Door de gezondheidsbevorderende eigenschappen van boekweit wordt het op grote schaal gebruikt, niet alleen in de voedingsindustrie, maar ook in de cosmetica- en farmaceutische industrie. Boekweit wordt geroosterd en niet geroosterd. Deze laatste heeft nog meer waardevolle vitamines en mineralen doordat het graan niet aan hoge temperaturen wordt blootgesteld.

Wat is ongeroosterde boekweit en hoe ziet het eruit?

Boekweit wordt geproduceerd uit gepelde boekweitzaden - een plant die behoort tot de groep van de zogenaamde pseudocereal. De vrucht is een donkerbruine noot met scherpe randen, die een korrel wordt genoemd. Ongebrande boekweit wordt ook wel wit of naturel genoemd. Het verschilt van geroosterde gries doordat de granen niet op hoge temperatuur worden verwerkt. Ze hebben een lichtere, crèmekleurige kleur en een zachtere smaak. Het wordt ook gekenmerkt door een hoger eiwitgehalte dan geroosterde grutten. Het heeft ook meer antioxidanten. Hoe donkerder de kleur van de boekweit, hoe hoger de temperatuur waarmee de bonen worden geroosterd.

Contra-indicaties voor de consumptie van boekweit

Witte boekweit is veel delicater van smaak, dus het kan met succes worden gebruikt om maaltijden voor kinderen en baby's te bereiden. Helaas bevat het, net als de geroosterde versie, zwavel, chloor en fosfor, die het lichaam kunnen verzuren. Mensen die lijden aan hyperaciditeit, reflux en nierfalen, moeten boekweit met mate consumeren. Heeft boekweit gluten? Hier is goed nieuws voor mensen met coeliakie. Zowel de geroosterde als de ongeroosterde versie van boekweit zijn glutenvrij. U moet echter altijd de informatie lezen die door de fabrikant op de verpakking is geplaatst, omdat dit product kan worden bewaard in de buurt van andere die gluten bevatten. Diabetici kunnen boekweit ook zonder angst gebruiken. Het is geclassificeerd als een van de producten met een gemiddelde glycemische index (IG 54),

Samenstelling en voedingswaarden van ongeroosterde boekweit

Ongeroosterde boekweit bevat meer proteïne dan de geroosterde versie. 100 gram van dit product bevat 13 tot 17 gram eiwit, wat licht verteerbaar is. Bovendien levert witte boekweit ook een grote hoeveelheid voedingsvezels (12-16 g per 100 g product). Het is ook een bron van magnesium, en er zit beslist meer van in dan in pure chocolade. In witte pap vinden we ook exogene aminozuren die het proces van calciumabsorptie kunnen ondersteunen en onze immuniteit kunnen versterken. Het gehalte aan deze stoffen in ongeroosterde gries is duidelijk hoger dan in andere griesoorten. Het is ook een bron van vitamine E, B-vitamines (B1, B2, B6, PP), ijzer, silicium, zink, fosfor, calcium en magnesium. De gebrande boekweitversie bevat ook de aangegeven vitamines en mineralen,

Is boekweit gezond? Wat zijn de eigenschappen ervan?

Geroosterde boekweit is niet zo voedzaam als witte boekweit. In beide versies van boekweit kunnen we onverzadigde vetzuren vinden, die volgens wetenschappers de preventie van atherosclerose ondersteunen. Bovendien bewijst wetenschappelijk onderzoek dat boekweit-eiwitextracten het gehalte aan slechte cholesterol verlagen. Anderzijds draagt ​​het hoge gehalte aan voedingsvezels bij tot een goede stofwisseling. Honderd gram gries dekt de dagelijkse vezelbehoefte voor maar liefst 20-30%.

Toepassing

Met boekweitvlokken, boekweitgrutten en boekweitmeel zijn erg veel lekkere gerechten te maken. Met het meel kan je heerlijke pannenkoeken maken, de vlokken werken perfect als bindmiddel of probeer met de boekweitgrutten eens een lekker ontbijtje te maken.

Ingrediënten

100% Boekweit niet geroosterd

Belangrijke informatie
C2.I.2B.1L
12 stuks
2022-01-31
5902115102745
Ingrediënten
boekweit
Type
Granen, bonen en grutten
Toepassing
Koken
Suplement
Multivitamine & mineralen
Waarschuwing
Dit product wordt verpakt en/of bewaard in een omgeving waar ook producten met noten, pinda, mosterd, selderij, gluten, sesam, soja en sulfiet worden verwerkt. Ondanks alle voorzorgen is het mogelijk dat dit product sporen van deze allergenen bevat.
Land van herkomst
Polen
Verzending
Voor 15.00 uur besteld = dezelfde dag verzonden.

Uit Nederland:
Als je bestelt voor €34,- of meer dan is de verzending gratis. Voor bestellingen onder de €34,- betaal je €5,99 verzendkosten.

Let op: i.v.m. Covid-19 hebben onze koeriers het drukker dan normaal, daarom is ook de levering van onze pakketten vertraagd - verwachte levertijd is 1 - 3 werkdagen.

Uit België:
Als je bestelt voor €56,- of meer dan is de verzending gratis. Voor bestellingen tussen de €34,- en €56,- betaal je €3,99 verzendkosten. Onder de €34,- betaal je €9,98 verzendkosten.

Let op: langere levertijd naar België door het Corona virus - verwachte levertijd is 3 - 5 werkdagen.

>meer informatie over verzending<

Je bent misschien ook geïnteresseerd in
chat Productbeoordelingen (0)